Skip to main content

OpenAI právě spustilo Instant Checkout v ChatGPT. Prostě napíšete „chci černé triko velikost L do 300 Kč“ a pár chvil po odeslání dotazu objednáno a zaplaceno. Bez odchodu z chatu. Bez e-shopu.

To je za mě naprosto logické chování, protože přesně v kontrole toho, kde uživatel nakoupí jsou peníze. Ve skutečně probíhá mezi AI službami obrovský závod, kdo získá pod kontrolu tuhle “drobnost”. 

Co se změnilo?

ChatGPT má přes 700 milionů uživatelů týdně. A teď jim všem umožňuje nakupovat přímo v rozhraní.

Klíčová fakta:

  • Spuštěno 29.10. v USA pro Plus, Pro i Free uživatele
  • Start s 1M+ prodejců z Etsy, brzy Shopify (Glossier, SKIMS, Spanx, Vuori)
  • Zatím single-item nákupy, brzy přijdou košíky
  • Platby přes Stripe, ale otevřené i pro další platební brány
  • Funguje na open-source protokolu Agentic Commerce Protocol – každý si může udělat integraci

A to nejdůležitější? Organické výsledky. ChatGPT neukazuje placené reklamy. Doporučuje produkty čistě na základě relevance k dotazu. Čtěte “zatím”. 🙂 

Co to znamená pro firmy a marketéry?

Je to úplně nový prodejní kanál, který má snížit hodnotu a roli Google, Seznamu či Facebooku v nákupních situacích uživatelů. OpenAI usiluje u toho, aby právě na jeho platformě proběhly potřebné průzkumy uživatelů, jaký produkt si zakoupit a kde si ho zakoupit. A ideálně celou tu poslední pasáž: “vybrat vhodný e-shop a rovnou to koupit”, nechat celé na Chat-GPT. 

Asi všichni rozumíme, o jak velké peníze se tu jedná. 

Jsme teprve na začátku, ale už teď je dobré tenhle trend sledovat. Je docela lehké odhadovat, že v dlouhodobém horizontu budou tyhle změny favorizovat primárně velké inzerenty a malým spíše ublíží. 

Menší a střední firmy musí ještě více těžit z výhody jejich mnohem větší přizůsobivosti. Agility. Schopnosti mnohem rychleji manévrovat. Osobně doporučuji se mnohem více zajímat o techniky, jak vlastně své produkty, svou firmu prodat AI modelům. Zajímat se o to, jak nás teď modely vnímají, jestli nás doporučují, a jak tohle podpořit. 

Protože pokud vaše firma nebude mít v budoucnu dostatečnou reputaci v modelech Chat-GPT, Claude a Gemini, bude to 

Zjednodušeně řečeno: Musíme začít uvažovat úplně jinak o tom, kde a jak se rozhoduje o nákupu. AI se stává prodejcem. A my potřebujeme umět jí naše produkty „prodat“. 

Co můžete udělat už teď?

V Česku a EU to zatím neběží. Ale už dnes si můžete vyzkoušet, jak to bude vypadat:

ChatGPT agentní režim – už teď zvládne velmi pečlivě rešeršovat produkty, srovnávat ceny, hledat na které pobočce je co skladem. Vyzkoušejte si ho.

Prohlížeč Comet od Perplexity – má integrovaného AI asistenta, který už teď hravě nakupuje. Pokud jste v prohlížeči přihlášení, zvládne to levou zadní. 

Do svého kurzu AI First už chystám video s ukázkou těchto možností a návod, jak si tyto nástroje vyzkoušet a jak nad nimi začít uvažovat v kontextu vašeho byznysu.

Zůstaňme v kontaktu

Sledujte nás na Instagramu, kde sdílím další praktické tipy a novinky z AI světa.